Ny fond øger virksomheders adgang til ansvarlig kapital

2. marts 2015

Danske Bank, ATP, Danica Pension og PensionDanmark står bag en ny fond med en startkapital på én milliard kroner. Fondens formål er at øge mindre og mellemstore danske virksomheders adgang til ansvarlig kapital. Dermed ønsker fondens partnere at bidrage til vækst i dansk erhvervsliv og fornuftige afkast til pensionsopsparerne.

Mindre og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk økonomi og er centrale for fremtidens vækst og arbejdspladser. De seneste år er adgangen til bankernes lånekapital blevet styrket. Men fra flere sider er der peget på, at der ikke er tilstrækkelig adgang til ansvarlig lånekapital.

Derfor har Danske Bank sammen med ATP, Danica Pension og PensionDanmark set på muligheden for at øge kapitaltilførslen i form af ansvarlige lån til mindre og mellemstore virksomheder, som dermed får bedre mulighed for at opnå tilstrækkelig finansiering i banken. Konkret skyder Danica Pension, ATP og PensionDanmark tilsammen mindst 1 mia. kr. i en fond, hvor virksomhederne herefter kan ansøge om ansvarlige lån.

”Danmark er afhængig af en positiv udvikling blandt  mindre og mellemstore virksomheder. Og vi vil gerne bidrage til at øge væksten og robustheden i dansk erhvervsliv. Med den nye fond kombinerer vi vores og pensionssektorens kompetencer og kapitalkraft og skaber et helt nyt låneprodukt, som også er kommercielt interessant for parterne bag,” siger adm. direktør i Danske Bank, Thomas F. Borgen.

Andre banker og pensionsselskaber inviteres til at deltage
Målgruppen for fondens lån er virksomheder med en årlig omsætning på over 50 millioner kroner og et lånebehov fra 10 millioner kroner og op. Kapitalforvalteren Capital Four står for forvaltningen af fonden og en uafhængig kreditvurdering af virksomhederne. Lånene kan søges af alle virksomheder i målgruppen uanset banktilhørsforhold.

Også andre pensionsselskaber inviteres til at deltage i fonden, som ventes endeligt på plads og klar til lancering inden sommer.

Fornuftigt afkast til pensionsopsparerne
Hos ATP glæder direktør Carsten Stendevad sig over, at fonden giver virksomheder, som af forskellige grunde ikke ønsker ny egenkapital ind i virksomheden, mulighed for at styrke kapitalgrundlaget gennem den nye form for ansvarlig lånekapital.

”Fonden giver mindre og mellemstore danske virksomheder ny adgang til ansvarlig lånekapital, og den giver os adgang til en interessant investeringsmulighed. Vi mener, investeringen kan give ATP’s medlemmer et fornuftigt afkast,” siger Carsten Stendevad og tilføjer: ”Fonden er udtryk for en ny og spændende samarbejdsform i den danske finanssektor.”

Hos PensionDanmark er administrerende direktør Torben Möger Pedersen også meget tilfreds med at deltage i den nye fond, fordi den både medvirker til at understøtte dansk erhvervsliv og samtidig  forventes at give et fornuftigt afkast i det nuværende lavrentemiljø.

”Vi er meget glade for at kunne bidrage til nye muligheder for lånekapital til mindre og mellemstore virksomheder i Danmark. Det er særdeles positivt for dansk økonomi og beskæftigelse, og det stemmer også fint overens med et fornuftigt afkast til vores medlemmer,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Interviews eller yderligere information
Kenni Leth, Danske Bank, 51714368