Nu kan du nøjes med mobilen i Dansk Supermarked

11. marts 2015

Som Danmarks første dagligvarekoncern giver Dansk Supermarked nu sine kunder mulighed for nemt og hurtigt at betale ved kassen med mobiltelefonen gennem MobilePay. Dagligvarekoncernen forventer, at løsningen efter en forsøgsperiode er i brug i samtlige 566 Føtex, Bilka, Salling og Netto, inden året er omme.

Fra i dag kan kunderne hos Føtex Storcenter Nord i Aarhus lade tegnebogen blive hjemme og i stedet betale med deres mobiltelefon ved kassen. Varehuset bliver dermed det første supermarked i Danmark, som giver kunderne mulighed for nemt og hurtigt at betale for deres indkøb med mobiltelefonen.

Over den næste måned lanceres den nye form for mobilbetaling i fire andre varehuse rundt i landet. Efter en forsøgsperiode kan løsningen hurtigt udbredes til alle Dansk Supermarkeds 566 Føtex-, Bilka-, Salling og Netto-butikker. Løsningen er baseret på Danske Banks MobilePay-app, som kommunikerer trådløst med kasseapparatet ved hjælp af NFC- og bluetooth-teknologi.

Fremtidens mobilbetaling i dansk detailhandel
”Vi tror, det her bliver fremtidens mobilbetalingsløsning for store kædebutikker i hele dansk detailhandel. Det er en meget kundevenlig og intuitiv løsning, hvor du får beløbet direkte op på mobilskærmen og godkender betalingen ved at swipe. Samtidig er det baseret på mobiltelefonen, som de fleste danskere altid har ved hånden,” siger direktør for e-commerce & digital hos Dansk Supermarked, Kenneth  Nielsen.

Han understreger, at det er kunderne, der bestemmer hastigheden for udbredelsen af mobilbetalingen hos Dansk Supermarked.

”Vi har over 200 millioner betalinger om året i Danmark. Det vil ikke undre mig, hvis fem procent af dem kommer fra mobiltelefoner til sommer næste år. Men det bestemmer kunderne suverænt. Vi er fortsat meget glade for Dankortet, og ser mobilbetaling som et nyt og lovende supplement til kort og kontanter,” siger han.

MobilePay-kasseløsningen forbedrer kundeoplevelsen
Danske Bank betragter MobilePay-betaling ved kassen i Dansk Supermarked som et afgørende skridt fremad for at forbedre kundeoplevelsen omkring betaling i dansk detailhandels store kædebutikker.

”Vi er stolte af at have skabt en banebrydende løsning i et fantastisk samarbejde med Dansk Supermarked. Det er en løsning, som yderligere udbygger MobilePays førerposition på erhvervsområdet,” siger chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen.
Han betegner produktet som mindst lige så brugervenligt som betalingskort og lover, at den nye mobilbetalingsløsning vil blive yderligere styrket med henblik på at skabe ekstra værdi for kunderne.

”Det her er kun begyndelsen. Vi vil forbedre produktet og samtidig lægge flere intelligente og innovative muligheder ind i MobilePay. Allerede i år åbner vi eksempelvis for let adgang til at gemme kvitteringer mobilt,” siger han.

Strategisk  samarbejde fortsætter
Den mobile kasseløsning er en milepæl for det strategiske samarbejde mellem landets største bank og landets største dagligvarevirksomhed, som blev indledt sidste forår. Hidtil har samarbejdet  været afgrænset til at benytte MobilePay i Starbucks’ kaffebarer i Salling, Bilka og Føtex, der drives af Dansk Supermarked.

”Men det slutter ikke her. Vi kan stadig få øje på en række projekter, hvor Danske Bank og vi sammen kan skabe bedre mobile betalingsløsninger,” siger Kenneth Nielsen, Dansk Supermarked.

Hvis du ønsker interviews eller yderligere information
Maia Sejersen, kommunikationsafdelingen, Dansk Supermarked 87 78 52 08
Peter Kjærgaard, presseafdelingen, Danske Bank, 25 42 42 02

Hent artiklen som pdf

Se en film om, hvordan betalingen foregår ved kassen og download pressefotos og præsentation.

Se filmen

Fakta om MobilePay
​Danske Banks MobilePay benyttes af godt to millioner danskere. Den forventede årlige aktivitet er p.t. 50 mio. betalinger og 12 mia. kr. i omsætning. MobilePay benyttes på stadig flere områder, hvoraf de syv vigtigste er: Mellem private, handel i butikker,  handel i webshops, kommunale betalinger, betaling gennem andre apps, donationer, handel i webshops samt - fra i dag - kassebetalinger i Dansk Supermarked.
Fakta om Dansk Supermarked
​Dansk Supermarked er Danmarks største detailvirksomhed og driver næsten 1.400 butikker i fem lande, heraf knap 600 forretninger i Danmark. Hver dag forsyner virksomheden 1,4 mio. kunder med dagligvarer og alverdens nonfoodvarer gennem kæderne føtex, Bilka, Netto og Salling og webshoppen Bilka.dk. Dansk Supermarked ejes af Salling-fondene og A.P. Møller – Mærsk og omsætter for ca. 57 mia. kr. årligt.

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K