Danske Bank har stor aktie i digital pris til SKAT

21. marts 2014

Bankkunder og rådgivere har stor glæde af SKATs onlineløsning, eSKATdata, som er udviklet i tæt samarbejde med Danske Bank. Løsningen har vundet Digitaliseringsstyrelsens ”Effektiviseringspris 2014”.

Det er nemt for kunderne. Det er nemt for rådgiverne. Siden august 2012 har Danske Banks netbank-kunder kunnet give samtykke til, at banken kan modtage informationer digitalt direkte fra SKAT. Det har næsten 200.000 af privatkunder foreløbig benyttet sig af.

Løsningen, som SKAT kalder eSKATdata har netop fået tildelt Digitaliseringsstyrelsens ”Effektiviseringspris 2014.” Blandt andet fordi den skønnes at give bankrådgivere en besparelse på ca. 30 minutter pr. normal ekspedition eller kreditgivningssituation. For både kunder og bank er der tale om en stor effektivisering:

”Kunderne slipper for at finde, printe og sende årsopgørelser og lønsedler til os med posten, når de vil ansøge om et lån. De skal bare klikke et par gange i deres netbank og på Skat.dk, når de afgiver samtykket. Derefter kan vi modtage de informationer, vi har brug for til at behandle låneansøgningen. For os betyder det, at vi får de rigtige tal direkte ned i tabellerne, nemt og hurtigt,” siger Dorte Loiborg, afdelingsdirektør i Credit & Risk, Personal Banking.

Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen og medlem af Digitaliseringsprisens dommerkomité, begrunder således:

”SKAT løber med Effektiviseringsprisen for et projekt, der viser, at effektiviseringer sagtens kan være ensbetydende med en højere service for slutbrugerne. eSKATdata har været i pilotdrift hos Danske Bank, hvor kunderne har haft yderst positive reaktioner på mulighederne for at overføre data digitalt fra SKAT."

Danske Bank har banet vejen for andre
Det er Danske Bank og SKAT, der sammen har udviklet løsningen i et offentligt-privat samarbejde. Siden lanceringen i Danske Banks Netbank i 2012 har 25 andre penge- og realkreditinstitutter koblet sig på løsningen, så deres kunder nu også slipper for papirbesværet. I løbet af 2014 forventes det, at stort set alle penge- og realkreditinstitutter har tilsluttet sig. Bankerne må kun bruge informationerne fra samtykket til kreditformål.

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K