Ny letbank gør det nemmere for de ældre

26. februar 2014

Danske Bank er klar med en letbank. En ny version af netbanken til kunder med enklere behov.

Verden bliver mere og mere digital, også bankverdenen. Især blandt den ældre del af befolkningen har flere dog stadig svært ved håndtere digitale løsninger. Derfor har Danske Bank nu udviklet en letbank, som er en nem og enkel udgave af netbanken.

”Mange af vores ældre kunder er rigtig glade for vores digitale løsninger f.eks. netbank, mobil- og tabletbank. Men knap fire ud af ti ældre kunder har det vanskeligere med den digitale udvikling. Dem tilbyder vi nu en letbank, som er skræddersyet til kunder med enklere behov”, siger Thomas Mitchell, chef for privatkunder i Danmark.

I letbanken er der for eksempel færre funktioner, stor skrift og en guide, som hele tiden sørger for at hjælpe kunden videre. Og med ganske få klik kan kunden få et overblik over sine konti, betale en regning eller overføre penge.

Testet i samarbejde med Ældresagen
Letbanken er testet i samarbejde med Ældresagen. Her har en gruppe kursister på Ældresagens it-kursus for begyndere afprøvet alle funktioner  i den forenklede udgave af netbanken.

”Det er vigtigt for os, at kunderne føler sig trygge ved letbanken og nemt kan overskue valgmulighederne. Det har Ældresagens medlemmer på Frederiksberg hjulpet med at teste”, siger Thomas Mitchell.

Ved to tests gav deltagerne letbanken ros. Et 83-årigt medlem sagde, at hun havde troet, at det ville være meget sværere. En 74-årig gav udtryk for, at letbanken giver et nemt et overblik, og at hun godt tør kaste sig ud i det igen.

Vil hjælpe ældre i gang
Tilbagemeldingerne fra Ældresagens medlemmer kommer ikke bag på Thomas Mitchell, der har lignende erfaringer fra bankens tidligere ældrekurser om digitale løsninger.

”De ældre bliver ofte overraskede over, at det slet ikke er så svært. For mange handler det i høj grad om at tage det første skridt”, siger Thomas Mitchell.

Derfor har Danske Bank også planlagt 58 nye gratis ”Trin for trin-informationsmøder” rundt i landet i løbet af foråret. Her får kunderne vejledning i at komme i gang med letbank og elektroniske betalinger. Banken tilbyder desuden målrettede letbank-kurser, hvor kunderne hjælpes i gang med at bruge letbanken.

Hovedsæde

Holmens Kanal 2-12 1092 København K