9. november 2016

Trump-sejr kommer ikke til at slå Danmarks opsving ned - lige foreløbig

Af Las Olsen

Privatøkonom Las Olsen

Det amerikanske valg er nu afgjort med en sejr til Donald Trump og et klart flertal til republikanerne i Kongressen.

Der har været spekuleret i, at en sejr til Donald Trump kan få alvorlige konsekvenser for dansk økonomi i den nærmeste fremtid, i form af jobtab og afmatning. Det er ikke vores forventning. Sejren vil sandsynligvis udløse uro på de finansielle markeder, fordi det er uklart, hvad den økonomiske politik bliver fremover. Men det kommer næppe til at udløse en økonomisk krise i sig selv.

Markederne vil formentlig falde til ro rimelig hurtigt, og hvis ikke, har den amerikanske centralbank gode muligheder for at dæmpe uroen. Den kan for eksempel lade være med at sætte renten op i december, som forventningen er nu.

Det er meget uklart, hvilken politik en præsident Trump vil føre, og vil være i stand til at få gennem kongressen, selv om det tegner til, at republikanerne vil dominere den. Man kan sådan set godt forestille sig, at vi kommer til at se både skattelettelser og større offentlige udgifter, som vil give et midlertidigt løft til væksten og pege opad for renterne.
Men det er klart, at på længere sigt kan en ændret politik i USA få alvorlige konsekvenser. Omkring en tredjedel af Danmarks store betalingsbalanceoverskud hænger direkte sammen med USA og med den globale søtransport, så en handelsfjendtlig politik vil klart være et problem.

Danmark er inde i et opsving, og det regner vi med vil fortsætte. Faktisk ser det ud til, at opsvinget kan få lidt mere luft under vingerne i de kommende måneder fra, at væksten er på vej opad hos vores vigtigste handelspartnere, inklusive USA. Forbruget bliver støttet af kraftigt stigende realløn og af, at flere kommer i arbejde. Der er god plads til flere investeringer her i landet, ikke mindst når det gælder boliger, med den lave rente og de stigende boligpriser. Det er den langsigtede udvikling, man kan være bekymret for.

Valgresultatet er endnu et klart bevis på, at den politiske proces er blevet meget mere uforudsigelig, end den var engang. Som med den britiske EU-afstemning og en lang række valg i Europa de seneste år, har meningsmålingerne ramt skævt. Det betyder fortsat stor usikkerhed i de finansielle markeder forud for eksempelvis den italienske folkeafstemning i næste måned, og vigtige valg i Tyskland og Frankrig til næste år.

This is a copy of an e-mail that has been prepared by Danske Bank Markets for information purposes only. It is not an offer or solicitation of any offers to purchase or sell any financial instrument. While reasonable care has been taken to ensure that its contents are not untrue or misleading, no representation is made as to its accuracy or completeness and no liability is accepted for any loss arising from reliance on it. Danske Bank, its affiliates or staff, may perform business services, hold, establish, change or cease to hold positions in any securities, currency or financial instrument mentioned in herein. The Equity and Corporate Bonds analysts are not permitted to invest in securities under coverage in their research sector. This information is not intended for retail customers in the United Kingdom or any person in the United States. Danske Bank Markets is a division of Danske Bank A/S. Danske Bank A/S is authorised by the Danish Financial Supervisory Authority and is subject to provisions of relevant regulators in all other jurisdictions where Danske Bank A/S conducts operations. Moreover Danske Bank A/S is subject to the limited regulation by the Financial Services Authority (UK). Details on the extent of our regulation by the Financial Services Authority are available from us on request. Copyright (c) Danske Bank A/S. All rights reserved. This publication is protected by copyright and may not be reproduced in whole or in part without permission.

Please go to www.danskebank.com/research or www.danskebank.com/equities for further disclosures and information.

Se seneste kommentarer

Hovedsæde